W Szczecinie trwa intensywna modernizacja infrastruktury tramwajowej, której celem jest zwiększenie efektywności oraz atrakcyjności transportu miejskiego. Etap drugi tego ambitnego przedsięwzięcia, o wartości blisko 600 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej, obejmuje renowację oraz rozbudowę 23 km torowisk tramwajowych. Dzięki tej inicjatywie mieszkańcy Szczecina zyskają lepszy dostęp do ekologicznego i wydajnego transportu zbiorowego.
Szczecińska sieć tramwajowa, jedna z największych w Polsce, rocznie obsługuje około 65 milionów pasażerów. Aktualnie realizowany projekt przewiduje modernizację kluczowych odcinków torowisk, które są niezbędne dla płynnego funkcjonowania komunikacji miejskiej w mieście. W ramach planowanych działań przewidziano także budowę i remont podstacji zasilających, co znacząco wpłynie na niezawodność systemu.
Rozpoczęty w 2020 roku projekt zakłada nie tylko poprawę stanu technicznego torowisk, ale również zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego poprzez stworzenie jednolitej i spójnej sieci tramwajowej. To z kolei ma przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko oraz poprawy warunków życia mieszkańców poprzez ograniczenie ruchu samochodowego.
Jednym z najbardziej oczekiwanych elementów projektu jest przebudowa pętli tramwajowej Pomorzany, która zostanie znacząco rozbudowana i wyposażona w nowoczesne udogodnienia, takie jak wspólny peron tramwajowo-autobusowy oraz parking. Ponadto, planowane jest utworzenie nowego przystanku tramwajowego, który połączy komunikację miejską ze Szczecińską Koleją Metropolitalną, zwiększając tym samym dostępność transportu publicznego.
Projekt ten jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Warto wspomnieć również o innej ważnej inwestycji, jaką jest przebudowa ulicy Szafera, która również wpisuje się w szeroko zakrojone działania na rzecz modernizacji infrastruktury tramwajowej w Szczecinie. Ten projekt, realizowany w etapach, obejmuje budowę nowego torowiska, ścieżek rowerowych oraz chodników, co przyczyni się do znaczącej poprawy dostępności i bezpieczeństwa komunikacji miejskiej.