W Szczecinie planowana jest modernizacja parkingu pod Trasą Zamkową, która rozpocznie się od wyłączenia części zachodniej z użytku w najbliższą środę. Przedsięwzięcie to wpisuje się w szeroko zakrojony projekt uporządkowania infrastruktury miejskiej i stworzenia nowych przestrzeni rekreacyjnych.
Zgodnie z zapowiedziami, przebudowa zachodniej części parkingu przyczyni się do powstania 81 miejsc parkingowych dla samochodów i 9 miejsc dla autokarów. Prace budowlane obejmą nie tylko odnowienie nawierzchni, ale i instalację nowego oświetlenia, kanalizacji deszczowej, jak również przebudowę chodnika i ścieżki rowerowej.
Do wykonania przedsięwzięcia zobowiązana jest firma Usługi Transportowo – Budowlane, Bernard Baranowski, która ma 150 dni na ukończenie zadania. Koszt tego etapu wynosi 3,652 mln zł. Planowane są również kolejne etapy, w tym rozbudowa wschodniej części parkingu, gdzie powstanie 200 miejsc oraz plac sportowo-rekreacyjny.
W przyszłości, w ramach drugiego etapu, mieszkańcy Szczecina zyskają także nowy ciąg pieszo-rowerowy, rampę dla komunikacji kołowej oraz teren rekreacyjny dla miłośników aktywności na świeżym powietrzu. Dodatkowe prace obejmą nasadzenia roślin oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Ostatni, trzeci etap, przyniesie powstanie parkingu na 91 miejsc oraz nowy zjazd na ulicę Jana z Kolna, co wiąże się z likwidacją wjazdu od strony południowej i stworzeniem dodatkowych miejsc parkingowych. Wszystkie te działania mają na celu nie tylko zwiększenie liczby miejsc postojowych, ale i stworzenie przyjaznej przestrzeni wypoczynkowej.
Ostatecznym celem jest uporządkowanie przestrzeni pod Trasą Zamkową i zintegrowanie nowego parkingu z planowanymi inwestycjami drogowymi, w tym budową Mostu Kłodnego. Obecna liczba miejsc parkingowych to około 250, po renowacji wzrośnie do 386.
Modernizacja parkingu to część większego programu „Cztery Place Starego Miasta”, który zakłada również rewitalizację Placu Orła Białego, budowę przychodni i nowych obiektów parkingowych oraz zmiany w infrastrukturze drogowej i tramwajowej. Projekty te mają na celu nie tylko poprawę komfortu mieszkańców, ale także wspieranie lokalnego biznesu i zachowanie historycznego charakteru Starego Miasta.